”Mr Barsebäck” har avlidit

Gösta Carlsson, ägare till Barsebäck GCC, har avlidit efter en kort tids sjukdom, 99 år gammal. Gösta Carlsson var en av Golfsveriges främsta entreprenörer och ledare som 2012 belönades med golfens finaste utmärkelse, Erik Runfelt-medaljen.

Bilden: I juli 2017 tog Gösta Carlsson i hand med Håkan Stålbro, chef för ban- spel- och tävlingsutveckling på Svenska Golfförbundet, om två nya år med Lag-SM på Barsebäck, 2018–2019. Foto: Svenska Golfförbundet

– Ett mycket sorgligt besked att få, vi hade ju sett fram emot att nästa år få fira Göstas 100-årsdag och Barsebäcks 50 år. Gösta var en unik entreprenör och ledare i Golfsverige. Skickligt gjorde han Barsebäck GCC till en av landets främsta golfanläggningar med internationella stortävlingar på både dam- och herrsidan, säger Svenska Golfförbundets ordförande Maria Möller.

Gösta Carlsson tog de stora tävlingarna till Barsebäck. Solheim Cup och de svenska Europatourtävlingarna Scandinavian Masters (senare Nordea Masters) samt Scandinavian TPC arrangerades på den skånska anläggningen Gösta Carlsson förvärvade 1974. 1992 spelades Scandinavian Masters första gången på Barsebäck och 1995 blev Jesper Parnevik här den första svenska herrgolfare att stå som segrare i en Europatourtävling i Sverige. 2017 spelades Nordea Masters senast på den skånska anläggningen.

Gösta Carlssons tävlingsintresse har också betytt att den svenska proffstouren Swedish Golf Tour gästat Barsebäck, samt att Lag-SM spelats på anläggningen nio år i rad från 2010. Även de stora amatörtävlingarna St Andrews Trophy och the Jacques Léglise Trophy har avgjorts på Barsebäck.

”Mr Barsebäcks” stora betydelse för svensk golfsport har varit hans brinnande intresse för att ta stortävlingar till den svenska publiken. En insats som också 2012 gav honom den finaste utmärkelsen inom golfsporten i Sverige för att han ”med en unik förmåga och viljestyrka har utvecklat Barsebäck till en av Europas främsta golfanläggningar”. Erik Runfelt-medaljen har endast tilldelats åtta personer, där Annika Sörenstam, Sven Tumba, Göran Zachrisson, Prins Bertil, Bengt Lorichs, Henrik Stenson och Pia Nilsson är de övriga sju i detta celebra sällskap.

Gösta Carlsson var från Nyköping och arbetade där i Plymouths bilfabrik men det var intresset för motortävlingar som först tog Gösta Carlsson till Skåne och Saxtorp 1939. Där blev han kvar för att när andra världskriget bröt ut bygga stridsvagnar istället. I Skåne fann han också sin blivande hustru från Landskrona. 1945 grundade han företaget Järnkonst som tillverkade lampor och lampetter i en källarlokal i Landskrona. 1948 byggdes företagets egna fabrik. 1969 såldes Järnkonst, då med 1 000 anställda, till Asea.

1974 tog Gösta Carlsson över Barsebäcks anläggning i ett nytt kapitel av entreprenörens framgångssaga. Han byggde upp Järavallens konferens på golfanläggningen och lyckades själva spela till sig 7 i golfhandicap. Han tog även initiativet till golfbanan St Ibb på Ven. Tidningen Chef utnämnde 2014 den då 95-årige entreprenören till Sveriges äldsta verksamma direktör.

Gösta Carlsson sörjs närmast av en son, en dotter och barnbarn.