Stor regeluppdatering bra för golfsporten

Om två veckor, 1 januari 2019, träder nya golfregler i kraft. I den största moderniseringen sedan 1952 har reglerna blivit mer lättillgängliga och sätter fokus på speltempo. Några av nyheterna är att spelare ska droppa från knähöjd och får putta med flaggstången i hålet, leta boll i max tre minuter, laga spikmärken på green samt plocka bort lösa naturföremål överallt på banan.

Ungefär var trettionde år har de internationella regelinstanserna R&A och USGA gjort större ändringar i golfreglerna och nu är det dags igen. I den nya regelboken som gäller från 1 januari 2019 är ändringarna dock både fler och större än de brukar vara.

– Jag tror att i princip alla golfare kommer tycka att reglerna ändrats till det bättre. De har blivit lite snällare mot den vanliga golfarens ”misstag” och sätter fokus på speltempo. Dessutom lyfter de golfens krav på moral och ärlighet som gör sporten så unik, säger Claes Grönberg, regelansvarig på Svenska Golfförbundet.

– Golf spelas ute i naturen och spelaren stöter på sådant man normalt inte gör på en idrottsplan. Alltså ingen bana är den andra lik. Därför behöver regelverket omfatta fler situationer än många andra idrotter. Men de nya reglerna har blivit färre till antalet, språket lite enklare och textmassan har kompletterats med bilder och filmer som förklarar regelsituationer på ett pedagogiskt sätt, säger Claes Grönberg.

Uppmuntrar till snabbare spel

Flera av nyheterna handlar om speltempo, där reglerna säger att golfarna ska hålla ett raskt speltempo och uppmuntras till ”ready golf” – att den som är klar först slår, oavsett vem som ligger längst från hål. De som spelar matchspel får dock uppdatera sig på vad som gäller då.

Tiden för att leta boll har sänkts till tre minuter och det får ta max 40 sekunder att slå ett slag, men gärna fortare. Att det numera är tillåtet att putta med flaggstången i hål och att bollen ska droppas från knähöjd kommer också att spara tid.

– Vi vet från flera studier att många golfare tycker att det tar för mycket tid. Därför blir de här regeländringarna viktiga verktyg för att snabba upp spelet, men det är fortfarande golfarna själva som sätter tempot genom att gå snabbare, slå snabbare och som sagt gärna spela i fel ordning, säger Claes Grönberg.

Snällare mot slarvfel

Vissa misstag eller slarvfel som den vanliga golfaren ibland gör ger inte längre plikt, till exempel dubbelslag, råka träffa sig själv eller rubba sin boll vid letande eller på green. Det blir också tillåtet att ta bort lösa naturföremål överallt på banan inklusive i bunkrar, grunda klubban i röda och gula pliktområden och laga spikmärken på green.

Regelverket är detsamma både för proffs och motionärer även om vissa lokala regler eller särskilda tour- eller tävlingsvillkor kan skilja sig åt. Men några av nyheterna kan vara extra relevanta i toursammanhang. Caddien får numera inte stå bakom och linjera upp spelaren inför ett slag, utan spelaren är själv ansvarig för att sikta.

Regelboken på svenska

Allt om reglerna, inklusive 24 korta filmer på svenska som förklarar de viktigaste nyheterna samt nya Regelpodden från Svenska Golfförbundet, finns på golf.se/regler.

Den digitala regelboken finns redan nu på svenska på R&A:s webbsida och i regelappen Rules of Golf 2019 som finns till Android och iPhone. Från slutet av januari finns den att köpa i tryckt versionen i Golfbokhandeln samt på många golfklubbar.

Claes Grönberg, regelansvarig på Svenska Golfförbundet
Tel: 08-622 15 82 eller e-post: claes.gronberg@golf.se