Rafflande avslutning när Andersson och Lundin segrade i footgolf-SM

Efter en dramatisk avslutning vid Citadellet i Landskrona stod Emelie Andersson och Erik Lundin som segrare i footgolf-SM 2018.

De två första officiella SM-gulden i footgolf är utdelade och publiken bjöds på en härlig mästerskapsavslutning under Riksidrottsförbundets SM-vecka i Landskrona.

– Det är magiskt, så kul. Jag är fortfarande lite skakig, vilken fantastisk dag, säger guldmedaljören i damklassen, Emelie Andersson, SK Iron, som avgjorde tävlingen med en lång putt på det 18:e hålet.

Hon fortsätter:

– Det var så roligt att spela men det var lätt att nerverna tog överhanden. Så ibland lyfte jag blicken och tänkte ”det här är ju så roligt, det är så många som följer tävlingen”.

Julia Berglind Nilsson och Cecilia Thurlin, båda Olandsbygdens GK, var närmast att utmana Andersson om guldet och slutade tvåa respektive trea.

Lundin avgjorde sent

I herrarnas tävling stod det till slut mellan två spelare, Erik Lundin och Joacim Mårtensson, båda från Olandbygdens GK. Inför det avslutande hålet behövde Lundin ta in en spark för att fixa särspel.

Lundin levererade när det gällde som mest, samtidigt som Mårtensson hamnade out och behövde sex sparkar för att sätta bollen.

– På 18:e kan allt hända, man kan gå out och man kan gå i vattnet. Jag hade tänkte bara ”ge dig en putt för birdie, sätt press på Jocke (Joacim Mårtensson) och lägg den nära". Det var skönt att jag fick lägga första sparken och sätta press på honom, säger Lundin.

– Det är olyckligt att han lägger den out, det var lite synd att det skulle avgöras på det sättet, förtsätter han.

Nicklas Karlsson, Olandsbygdens GK, blev trea och knep bronsmedaljen.

Högupplösta bilder
Bilder från footgolf på Riksidrottsförbundets SM-vecka kan laddas ner här. Får användas fritt, ange Foto: Svenska Golfförbundet

SGF och footgolf

Svenska Golfförbundet inkluderade som första golfförbund i världen footgolf 2016 som en gren i verksamheten och ger golfanläggningar möjlighet att utöka sin verksamhet för att nå nya målgrupper.

Så går sporten till:

Footgolf går ut på att sparka en boll från en utslagsplats till ett hål på så få tillslag som möjligt. Hålen är 30–250 meter långa. Spelet följer golfreglerna men med en fotboll och en större hålkopp. Footgolf, eller fotbollsgolf, passar alla – unga som äldre – utan krav på förkunskaper eller utrustning förutom en fotboll.

För intervjuer med spelarna kontakta:
Patrik Lagerkvist Giertta, presskontakt footgolf-SM, Svenska Golfförbundet
E-post: patrik.lagerkvist@golf.se Mobil: 072-450 15 80

För mer information om footgolf kontakta:
John Lindberg, projektledare footgolf-SM, Svenska Golfförbundet
E-post: john.lindberg@golf.se Mobil: 070-687 73 11