Formstarka lag till flick-EM på hemmaplan och pojk-EM i Tjeckien

Det svenska flicklandslaget i golf är försvarande mästare när lag-EM avgörs på Forsgårdens Golfklubb 10–14 juli. Pojklandslaget åker till Golf Resort Kaskada Brno med medalj i sikte när deras lag-EM spelas i Tjeckien samma datum.

Bilden: Viktor Hagborg Asp och Ingrid Lindblad är två av de uttagna EM-spelarna som segrat internationellt tidigare under säsongen.

Årets flicklandslag med spelare 18 eller yngre är helt nytt jämfört med förra årets mästarlag och ingen har tidigare spelat lag-EM. Det nya laget har inlett året bra, två individuella internationella segrar har det blivit genom Kajsa Arwefjäll på Irland och Ingrid Lindblad i Tyskland. Utöver detta en del övriga topplaceringar och ett VM-brons när lag-VM avgjordes i Japan i början juni.

– Vi går in i årets europamästerskap med ett helt nytt lag. När året startade var det ett orutinerat lag sett till antal internationella uppdrag. Nu, sex månader senare, har de vid ett flertal tillfällen visat upp bra spel och också tagit mycket fina placeringar i de tävlingar vi spelat, säger Carl Gustavsson, coach för flicklandslaget.

– Vår övergripande målsättning är alltid att vi ska lära oss något som vi har nytta av i framtiden. Vi siktar på att ta oss vidare till åttondelsfinalerna efter det inledande slagspelet. Väl där kan allt hända men som alltid behövs lite flyt, säger Carl Gustavsson.

Spelplats är Forsgårdens Golfklubb i Kungsbacka, en rutinerad tävlingsarrangör som 2014 stod värd för ANNIKA Invitational Europe och tidigare även haft Europatouren på besök vid ett par tillfällen.

Flicklaget:
Elsa Svensson, Mariestads Golfklubb
Andrea Lignell, Hills Golfklubb
Kajsa Arwefjäll, Ljunghusen Golfklubb
Ingrid Lindblad, Ringenäs Golfklubb
Ester Fägersten, Hills Golfklubb
Louise Rydqvist, Värnamo Golfklubb

Coach: Carl Gustavsson
Kapten: KG Nissén
Tävlingsbana: Forsgårdens Golfklubb, Kungsbacka, Sverige

Pojklandslaget har också haft flera internationella framgångar under säsongen. Viktor Hagborg Asp vann både i Spanien vid Campeonato de Castellon och i Wales där klassiska Duncan Putter avgjordes på Southerndown Golf Club. Vid Duncan Putter var Gustav Andersson delad tvåa, medan Ludvig Eriksson och Jesper Von Reedtz slutade trea respektive fyra i den spanska tävlingen.

– Årets pojklag är relativt orutinerat ur ett internationellt perspektiv. Fyra av spelarna är EM-rookies och fem av dem kommer även kunna spela nästa år. Det finns några starka nationer att fightas med i Tjeckien, bland andra regerande europa- och världsmästarna Danmark men också Spanien och Frankrike, säger Carl Magnusson, coach för pojklandslaget.

– Målet är att ta sig till finalspelet och sedan göra livet svårt för lagen vi möter. Vår målsättning handlar om att vara så förberedda som möjligt inför veckan där fys och återhämtning alltid är viktigt, men kanske extra viktigt i år med en väldigt kuperad bana med få skuggpartier, säger Carl Magnusson.

Pojklaget:
Gustav Andersson, Bokskogen Golfklubb
Adam Wallin, Ulricehamn Golfklubb
Ludvig Eriksson, Stockholm Golfklubb
Viktor Hagborg-Asp, Onsjö Golfklubb
Rasmus Hjelm, Ljunghusen Golfklubb
Jesper Von Reedtz, Täby Golfklubb

Coach: Carl Magnusson
Assisterande coach: Markus Otternäs
Tävlingsbana: Golf Resort Kaskada Brno

Mer information

Högupplösta bilder kan laddas ned här för fri användning. Ange fotograf Göran Söderqvist för bilderna på flicklandslaget och Carl Magnusson för pojklandslaget.

För mer info och kontakt med spelare:

Flicklandslaget: Carl Gustavsson +46 70 544 04 76, carl.gustavsson@golf.se
Pojklandslaget: Carl Magnusson +46 73 320 45 55,  carl.magnusson@golf.se

Presskontakt lag-EM flickor (på plats på Forsgården 9–14 juli):

Göran Söderqvist +46 70 777 76 13, goran.soderqvist@golf.se

Relevanta länkar

Startlistor och livescoring kommer att finnas på EGA:s hemsida:
Flick-EM
Pojk-EM

Info från flick-EM-arrangören Forsgårdens GK

Tidigare pressmeddelanden:

VM brons för flicklandslaget